CK3 Dziennik Twórców #1 - Dynastie i Rody

Opublikowany

Witam i zapraszamy do przeczytania pierwszego dziennika twórców CK3!

Ponieważ jest to pierwszy DT, chcemy pokazać jak najwięcej i to co nas ekscytuje najbardziej – mianowicie – Dynastie! Dynastie nie są bez znaczenia. Są fundamentalną rzeczą która czyni Crusader Kings to czym jest. Twoja linia rodu musi być ciągła, aby zachować dynastię. Jeżeli twoja dynastia przepadnie, twoją grę również czeka rychły koniec.

Zaczynamy, przedstawienie Dynastii w CK2 było ograniczone. Postać należała do Dynastii, i to było tyle – otrzymałeś niewielki wzrost opinii od postaci, które były po twojej stronie, i nic więcej. W CK3 naprawdę chcemy podkreślić znaczenie Dynastii i ich wpływ na średniowieczny świat! Chcemy, żebyś jako gracz, czuł się przywiązany do swojej Dynastii i dbał o nią. Aby to osiągnąć, zrobiliśmy wiele rzeczy!

Na początku coś, czego jesteśmy pewni, że spodoba się graczom CK2, zdefiniowaliśmy na nowo czym Dynastia jest – nie monolitycznym bytem, ale zbiorem Rodów. Dynastie już nie będą miały tylko jednej nazwy, jednego herbu, jednej tożsamości – zamiast paru Rodów (tj. odnogę dynastii) – rodziny lub krewni synów obecnego rodu, którzy mogą stać się nowym rodem), które zostaną zebrane pod jeden dach, który jest Dynastią, będą teraz pracować razem (teoretycznie…), aby przynieść jej sławę!

Czym są rody?
Każda dynastia będzie miała Ród założycielski (zazwyczaj ma taką samą nazwę jak Dynastia), który będzie pierwszym rodem Dynastii. Wraz z postępem, członkowie rządzącej dynastii, którzy są dalej spokrewnieni z Głową Rodu (więcej o tym poniżej) mogą utworzyć odnogę dynastii – skutecznie tworząc nowy Ród w obrębie tej Dynastii. Stworzenie odnogi dynastii sprawia, że jej założyciel jest Głową Rodu (najsilniejsza Głowa Rodu spośród wszystkich Rodów staję się Dynastią) i uwalnia się od bezpośredniego wpływu starej Głowy Rodu.

Stworzenie własnej odnogi dynastii wymaga wystarczająco dużo prestiżu, abyś nie odziedziczył tytułów od Głowy swojego Rodu i to, aby wszyscy Twoi przodkowie byli martwi (np. twój ojciec musi być martwy). Odnogi Dynastii/Rody mają wiele smaczków: własne nazwy, herby i motta, zazwyczaj nawiązujące do miejsca, w którym zostali założeni i założyciela. Na przykład, jeżeli władca Dynastii Jimena, chciałby założyć odnogę dynastii w południowej Francji, mogliby się nazywać “Toulouse-Jimenas”, itd.

Dobra, ale czym jest Głowa Rodu albo Dynastia?
W rodzie zawsze jest lider, Głowa Rodu, która sprawuje władzę nad resztą członków. Głowa Rodu ma moc uznania bękartów, wezwania członków do wojny i żądać wierzyć w tę samą religię (odmowa przyjęcia wiary, będzie skutkować stworzeniem nowej odnogi dynastii). Głowa Rodu ma również nieodłączną przewagę nad członkami, którzy urodzili się po tym, jak został Głową Rodu, dzięki uzyskaniu haku na nich (więcej o hakach w innym DT). Otrzymuje również pasywnie prestiż, opierając się na ilości członków swojego Rodu. Jeżeli jesteś przywódcą rodu i następuje sukcesja jego głowy, najprawdopodobniej dostaniesz jego tytuł.

Z drugiej strony Dynasta posiada o wiele większą moc niż Głowa Rodu – jego władza obejmuje wszystkie Rody danej Dynastii! Dynasta jest zawsze najpotężniejszym przywódcą wszystkich Rodów w swojej Dynastii. Oczywiście zostanie zastąpiony przez innego, gdy sam umrze. Dynasta może robić to samo co Głowa Rodu, ale dodatkowo ma możliwość wydziedziczania/przysposobienia dziedzictwa, wyprzeć się/przebaczyć członkom dynastii (co znacząco wpływa na opinię), osobiście żądać tytułów dzierżonych przez członków dynastii i zmuszać członków dynastii do zakończenia wojen, które mają pomiędzy sobą. Każda z tych opcji związana jest z wszystkimi członkami Dynastii, a nie tylko Rodem, do którego należą. Dynasta także otrzymuje prestiż za każdego żywego członka dynastii. Bycie Dynastą jest zaprawdę potężne, ale trzeba być rozważnym w podejmowaniu decyzji, ponieważ czyny kosztują renomę.

Czym jest Renoma?
Renoma jest zgromadzonym zasobem przez Dynastię i jest używana do wielu rzeczy. Po pierwsze, cała zdobyta renoma przez Dynastię wlicza się do jej poziomu chwały. Poziom chwały jest zewnętrznym czynnikiem spostrzegania Dynastii, w jaki sposób świat na nas patrzy i jak oddziałuje nas nasz prestiż. Ten, który dostaliśmy na początku, ten, gdy się z kimś żenimy i maksymalną opinię, jaką możemy zdobyć. Utrzymanie wysokiego poziomu renomy ułatwia zaaranżowanie małżeństw, szczególnie ze słabszymi Dynastiami. Niezależnie od tego, czy renoma zostanie zużyta, czy też nie, poziom chwały nie ulegnie zmianie. Im większy poziom chwały twojej Dynastii, tym bardziej pokaźne będzie obramowanie twojego herbu. Chłopskie Dynastie zaczną z ujemną chwałą, co oznacza, że poślubienie kogoś z nich spowoduje stratę prestiżu.

Renoma jest swego rodzaju walutą, reprezentującą znaczenie Dynastii. Jej zastosowanie jest dwojakie; może być użyta do najpotężniejszych opcji (zdobywanie roszczeń, wydziedziczeń, itp.) lub odblokowywania dziedzictwa dynastii (więcej o tym poniżej).

Sposób zdobywania renomy zachęcał cię do udawania stylu gry, które było powszechne w ów rzeczywistości, ale niezbyt praktyczne w CK2 – rozbudowując swoją Dynastię wzdłuż i wszerz! Zyskasz renomę za każdego władcę swojej Dynastii, który nie jest poddanym innego członka twojej Dynastii. Opiera się to na szczeblach, co oznacza, że np. Król da więcej renomy niż Książę, i tak dalej. Małżeństwa są sposobem na to, aby twoja Dynastia zasiadła na obcym tronie. Jest to inny sposób na zdobycie ziem niż po prostu zamordowanie i podbicie wroga. Powiększanie dynastii sprawi, że dostajesz więcej renomy, co oznacza, że twoja Dynastia jest potężniejsza. Na przykład, jeżeli grasz, jako Król Anglii, nie dostaniesz renomy od swojego wasala brata, ale dostaniesz renomę od swojego dynastycznego kuzyna rządzącego Księstwem w Świętym Cesarstwie Rzymskim. Uzyskasz również renomę z małżeństw twojej dynastii, aby być małżonkami potężnych władców, symbolizujące nowo powstałe wpływy w ich kręgach. Dlatego musisz ostrożnie planować małżeństwa swoich krewnych, nawet jeżeli nie potrzebujesz sojuszów!

Czym jest Dziedzictwo Dynastii?
Wszyscy wiemy, że rozgrywka w Crusader Kings jest bardzo zmienna, możesz być Cesarzem Świata jako jedna postać, a następnego dnia zostać zdegradowany do bycia hrabią Norfolku. Dziedzictwo dynastii zapewnia pewien rodzaj pewności w tym dziki świecie, że pewne modyfikatory i decyzje będą dostępne dla wszystkich członków twojej Dynastii. Przede wszystkim, dzięki renomie, możesz kształtować, z czego twoja Dynastia jest znana. Do wyboru jest mnóstwo dziedzictw, wszystkie podzielone na ścieżki z odpowiednim motywem, takie jak “Ród”, “Podstęp”, “Krew”. Ma to na celu prezentowanie podglądów świata (albo miało) na poszczególne dynastie, na przykład to, że Seldżucy byli wojownikami, Abbasydzi prawodawcami, Habsburgowie dyplomatami (i, ekhm, że brali ślub z własnymi krewnymi), itp. Każda ścieżka dziedzictwa ma pięć cech do odblokowania, każda kosztuje coraz więcej renomy, aby ją odblokować.

W tym Dzienniku Twórców przyjrzymy się jednej z dostępnych ścieżek, “Krwi” (która także jest moją ulubioną). Ta ścieżka została zaprojektowana dla tych, co lubią cechy, które sprawiają pomnażanie swojej rodziny, z pierwszymi paroma odblokowaniami skupiających się na powodzeniu odziedziczenia, pojawienie się nowych, jak i ulepszenie istniejących cech genetycznych (więcej o cechach genetycznych w innym DT). Ostatnie kilka odblokowań zmniejszy szansę na pojawienie się negatywnych cech (głównie pozwalające na bardziej… “ryzykowne” małżeństwa), pozwoli na wybranie ogólnej cechy, aby była bardziej powszechna wśród twoich krewnych (np. piękna, inteligentny i silny… ale także gigant albo krasnolud. Nie ważne jak bardzo miałeś nadzieję dostać cechę, “Podbródek Habsburga”!) i wreszcie, zaokrąglenie spodziewanej długości życia członków twojej Dynastii (co zwiększa średnią długość życia, jak i płodność – która pozwala rodzić dzieci kobietom, które mają więcej lat!).

Dziedzictwa zajmują wiele czasu do odblokowania i będziesz musiał ciężko pracować, aby odblokować chociaż jedną ścieżkę – choć ich moc zrekompensuje trud. Dziedzictwa są wybierane i odblokowywane przez Dynastę. Upewnij się więc, że to ty jesteś tym, który go kontroluje.

To wszystko na tę chwilę! Nie będziemy obecnie zdradzać więcej szczegółów dziedzictw, ale bądźcie pewni, że wszystkie one oferują naprawdę interesujące możliwości, aby kształtować swoją dynastię, tak jakbyś chciał. W następnym DT porozmawiamy o mapach, bądźcie czujni.

1 CK3 Dev Team

Autor
Kategorie Crusader Kings III, Dev Diary