EU4 - Dziennik Twórców - 3 listopada 2020

Witam i zapraszam do kolejnego dziennika twórców Europa Universalis. Na początku zagłębimy się w wyniki ankiety, którą wysłaliśmy wcześniej tej jesieni oraz zestawimy je z posiadanymi danymi analitycznymi. Porozmawiamy również o pomniejszych zmianach w balansie oraz o ciekawej nowej funkcji dla nadchodzącego rozszerzenia.

Johan (menedżer studia Paradox Tinto)

Najpierw chciałbym podziękować ponad 10 000 osobom, które poświęcili swój czas na udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania w naszej ankiecie. Chociaż jest to zaledwie ułamek całej bazy graczy, daje to nam wskazówkę, co lubi bardziej hardkorowa publiczność, ponieważ ponad połowa respondentów przegrała ponad 1000 godzin.

Najbardziej popularnym stylami gry zdecydowanie były role-playing oraz zmienianie biegu historii. Nie będzie zaskoczeniem, jeżeli powiemy, że dla Was Victoria ma najlepszą ekonomię, Hearts of Iron najlepszą wojnę, Europa Universalis najlepszą dyplomację a Crusader Kings najlepszą politykę.

Również zdecydowanie preferujecie symulację, niż mechaniki związane z mapą, oraz uważacie, że powinniśmy skupić się bardziej na aspektach ekonomicznych oraz na zawartości pozwalającej poczuć immersję.

Chociaż Golden Century niewątpliwie spostrzegamy jako najgorsze rozszerzenie, najlepsza 5 prezentuje się następująco:
  • Art of War
  • Common Sense
  • Emperor
  • Rights of Man
  • Mandate of Heaven

Mówiąc o ankiecie, pomyślałem, że fajnie byłoby teraz przyjrzeć się 10 najpopularniejszym państwom:

Francja     6.16%
Imperium Osmańskie     5.08%
Austria     4.39%
Bizancjum     4.39%
Narody niestandardowe     4.23%
Anglia     3.35%
Kastylia     3.29%
Brandenburgia     3.11%
Ming     2.24%
Portugalia     2.12%

Małą zmianą w balansie dla ludzi grających w trybie multiplayer oraz z włączonym Victory Cards jest to, że Estates będą teraz mniej lojalne, jeśli sprzymierzycie się z narodami, dla których macie Victory Cards.

A dla tych, co grają Kozakami i mają obecny rząd Sich Rada, zgodnie z ich życzeniem, dajemy możliwość Razingu miast tak jak to robią hordy.

W końcu nadszedł czas, aby ujawnić kolejną rzecz dla nadchodzącego rozszerzenia – nowe zadanie jednostek zwane Carpet Siege. Jest podobne do Hunt Rebels, ale różnica polega na tym, że armia będzie aktywnie unikać walki, chyba że będzie pewna zwycięstwa, a jej głównym zadaniem będzie okupacja wrogiego terenu. Będziecie mogli tego użyć w taki sposób, że będą sami wybierać dostępne obszary na mapie lub samemu decydować, kiedy tego użyć na aktualnych celach.

Zostańcie z nami, ponieważ w następnym tygodniu powraca Groogy razem ze znaczącą religią – obecnie bez własnej mechaniki, ale już nie na długo!

Źródło: EU4 Dev Team