EU4 - Dziennik Twórców - 6 października 2020

Witamy w kolejnym dzienniku twórców poświęconym grze Europa Universalis IV. Dzisiaj chcielibyśmy omówić kilka dużych zmian w balansie gry, które będą odnosić się do aspektów morskich w 1.31.

Johan (menedżer studia Paradox Tinto)

Nie jestem dobry w pisaniu obszernych i szczegółowych dzienników twórców, ale ponieważ ten będzie omawiał zmiany balansu w rozgrywce, mam nadzieję, że Was zaciekawi.

Po pierwsze, zwiększyliśmy liczbę otrzymywanych Sailors za każdy rozwinięty Development z 30 do 60. Dzięki temu liczba marynarzy będzie przystępniejsza z biegiem lat.

Po drugie, zmieniliśmy również liczbę wymaganych Sailors do obsadzenia okrętów i teraz każdy, coraz to bardziej zaawansowany rodzaj okrętu, będzie wymagał więcej marynarzy. Galleys będą wymagać 60, Archipelago Frigates – 180, a Three Deckers nawet 900 marynarzy.

Galery będą również skuteczniejsze w bitwach, poprzez obniżenie ich standardowego Engagement Width z 1 do 0,5.

Trzymając się Engagement Width, jego wartość zaczyna się teraz od 5-25 w zależności od poziomu technologicznego i dochodzi do 75 w późnej fazie gry, skalując się mniej więcej tak jak w przypadku bitew lądowych. Jednocześnie zmniejszamy jego wartość o 20% w strefach przybrzeżnych.

Dwa inne aspekty, które zmieniają się w zależności od technologii w rozgrywce morskiej to Maintenance, które z czasem będzie droższe, podobnie jak w przypadku armii lądowych z czasem rozwoju technologii, oraz najważniejsze, bardziej zaawansowane okręty będą teraz o wiele szybsze niż swoje wcześniejsze wersje nawet o 50%. Jednak w przypadku galer, będzie to tylko 25%.

Wszystkie te poprawki mają na celu sprawienie, aby gra morska postępowała bardziej naturalnie uwydatniając koszt i jakość, a nie polegała tylko na budowaniu nowego okrętu z większą liczbą armat.

Inną rzeczą, która Was uszczęśliwi, jest to, że ulepszyliśmy mechanikę Leaderów. Od teraz będą dwie osobne pule – dla dowódców morskich i dla dowódców lądowych. Przekraczając dostępną pulę, nadmiarowi dowódcy morscy będą kosztować Diplomatic power, a lądowi tak jak wcześniej Military power. Dzięki takiemu zabiegowi dostaniecie większy limit posiadania dowódców konkretnego typu.

Kolejną zmianą jest sprawienie, aby siła floty miała znaczenie tak jak w przypadku armii. W przypadku, gdy nie będziecie mieć jej wystarczająco silnej, Liberty Desire Waszych zamorskich poddanych będzie rosło i na pewno zaczną rozważać swoją niepodległość.

W wersji 1.30 wprowadziliśmy Marines, ale byli trochę za słabi i sytuacyjni, więc dostali jedną dużą zmianę. Kara za Shock Damage Taken została zmniejszona z +25% do +10%. Zwiększyliśmy również bonus Marines Force Limit w Naval Ideas z +5% do 10%.

Na koniec, uniemożliwiliśmy narodom dokonywanie Slave Raidu na jakiekolwiek terytorium, z którym mają rozejm, więc teraz wreszcie możecie skutecznie chronić się przed najeźdźcami.

W następnym tygodniu Groogy objaśni nam, dlaczego jeże są święte.

Źródło: EU4 Dev Team