EU4 - Dziennik Twórców - 1 września 2020

Dzień dobry! To jest mój ostatni dziennik twórców o tematyce Azji Południowo-Wschodniej. Omówimy w nim pozostały asortyment krajów, wliczając w to Lan Xang i Sundę.

neondt (Content Designer)

Powyżej przedstawione mamy drzewko Lan Xang, Krainy Miliona Słoni. Lan Xang powstał w 1353 r., w samym środku upadłego Imperium Khmerów. Książę Laosu, Fa Ngum, otrzymał od króla Khmerów armię, a także upoważnienie do utworzenia państwa buforowego we współczesnym Laosie. Niegdyś losami Laosu kierowali bezpośrednio Khmerowie, ale imperium już nie było w stanie sprostać takiej kontroli nad regionem. Fa Ngum odniósł sukces w swoich kompaniach i wykuł królestwo Lan Xang, ostatecznie stając się potężniejszy niż rozkładające się Imperium Khmerów.

Niektóre wyróżnione misje:
  • Tak jak w drzewku wietnamskim, jedna część drzewka zaczyna się konfliktem z OPMem Muang Phuan. Zdobycie prowincji, także poprzez poddanego zapewnia Subjugation CB przeciwko Dai Viet.
  • Misja Raid on Cambodia daje Subjugation CB przeciwko Khmerom.
  • Będziesz musiał zwasalizować Lan Na na swój własny sposób, ale gdy to osiągniesz, dostaniesz Subjugation CB przeciwko Ajutthai.
  • Ostatnim razem rozmawialiśmy o minimechanice Emerald Buddhy. Lan Xang jest jednym z narodów, które muszą uzyskać ów relikt jako wypełnienie części swojego drzewka. Do powiązanych z tym misji niedługo przejdę.
  • Opowiem poniżej nieco o misji Avoid Fragmentation, ale zasadniczo wymaga ona przetrwania do 1700 r.
Lang Xang otrzymał też kilka usprawnień do swoich National Ideas:
  • 10% Cavalry Power zwiększone do 15%
  • 1% Missionary Strength zamienione na 15% Cavalry/Infantry Ratio

LXA może uformować Syjam, aby uzyskać bardziej rozbudowane drzewko misji, a także nowy zestaw National Ideas.

Wspominałem, że zdradzę nieco więcej o misjach religijnych Lan Xang. Powyżej mamy nowy Estate Privilege dla Monastic Orders, dostępny dla krajów laotańskich należących do grupy religijnej wschodu. Lang Xang zaczyna z tym przywilejem w 1444 roku. Przywilej znacznie zwiększa twoje Tolerance of Heathens i neguje karę za Religious Unity w animistycznych prowincjach. Zwiększa znacząco również Influence dla Monastic Orders i całkowicie neguje +2 Tolerance of the True Faith z twoich National Ideas. Misja Convert the Polytheists wymaga odebrania tego przywileju, nawrócenia wszystkich animistów w twoim kraju i osiągnięcia co najmniej 90% Religious Unity. Aby w tym pomóc, ukończenie misji Steal the Emerald Buddha zapewni +20 Loyalty dla Monastic Orders.

Trzymając się tematu o wyznaniach, przedstawiam religijny tryb mapy w 1444 roku. Na szczególną uwagę zasługują wszystkie prowincje animistów należące do Lan Xang, bastion buddyzmu mahajany w śródlądowym Pahangu oraz fakt, że Ligor jest teraz syjamskim krajem buddyjskim.

Wspomniałem także o Avoid Fragmentation, misji z drzewka Lan Xang. W przeciwieństwie do pozostałych krajów w aktualizacji SEA nie odnosi się ona do pełnoprawnego Disasteru. Zamiast tego, jest to seria dodatkowych wydarzeń dostępnych podczas istniejącej wojny domowej, z którą zmierzysz się grając jako Lan Xang.

Jeżeli podczas tego Disasteru rebelianci zajmą którekolwiek miasto: Wientian, Champasak lub Luang Prabang, nastąpi wydarzenie, które uwolni dany stan jako nowe państwo, a także dodatkowo Wientian i Champasak zajmą stan Khorat, jeżeli będziesz posiadał go lub jego część w tym momencie. Jeśli podczas jednego z tych wydarzeń nie sprawujesz władzy nad pozostałymi dwoma miastami, twój tag zmieni się na Wientian, Champasak lub Luang Prabang, w zależności od sytuacji. Gracze zostaną ostrzeżeni o tych wydarzeniach, gdy rozpocznie się Distaster wojny domowej dla Lan Xang. Możesz temu zapobiec unikając Disasteru, ukańczając misję Avoid Fragmentation, a także formując inną nację (taką jak Syjam).

A teraz do zupełnie nowego narodu:

Powyżej widnieje drzewko misji Sundy z unikalnymi misjami w czerwonej obwódce i pozostałymi misjami z drzewka Malajów. Starożytne Królestwo Sundy przetrwało czas powstawania i upadków wielkich imperiów nawet bez ustanowienia własnej hegemonii. Przez prawie całą ich wspólną historię Sunda i Majapahit utrzymywali doskonałe stosunki i uznawali siebie za rówieśników pomimo rzeczywistej różnicy sił. Zmieniło się, to gdy przywódca Majapahitu, Gajah Mada, ślubując zdobycie całej Nusantary pod panowanie Majapahitu, wykorzystał królewskie wesele, aby ogłosić zwierzchnictwo nad Sundą. W wyniku doprowadziło to do Bitwy pod Bubatem w 1357 roku, w którym Sunda ostatecznie przegrała. Pomimo tego Majapahit nie podbił Sundy. Zamiast tego sąd Majapahitu ukarał Gajah Madę za jego niehonorowe czynu i pozbawił go władzy. Sunda przetrwała, ale relacje pomiędzy królestwami już nigdy nie były takie same.

Kilka przykładów z drzewka misji Sundy:
  • Misja Consider Islam wymaga posiadania 4 sunnickich prowincji i wywołuje wydarzenie dające możliwość nawrócenia twojego narodu na islam sunnicki, natychmiastowo nawracając kilka z twoich prowincji. Alternatywnie możesz zyskać 1% Missionary Strength i + 1 Tolerance of the True Faith do końca gry trzymając się hinduizmu.
  • Kolejna misja, Develop New Cities wymaga zwiększenia developmentu w Cirebon, Kalapa i Banten do 20. Spowoduje to wydarzenie, które zachęci cię do przeniesienia stolicy: wybranie Bantenu lub Cirebonu spowoduje natychmiastową zmianę narodu na Banten, lub Cirebon. Niezależnie od decyzji, wybrane miasto dostanie także dodatkowe +2 developmentu do każdej kategorii i Kalapa zostanie przemianowana ja Jayakarta.
  • Misja Rebuild Candi Temples żąda posiadania co najmniej 15 świątyń i znalezienie sojusznika wyznającego dowolną wiarę buddyjską. Ukończenie misji nagrodzi cię Buddha Personal Deity, omówione wcześniej.
  • Misja Improve Rice Production odblokowuje Privilege – Improved Irrigation, omówione wcześniej, które redukuje Development Cost o 10% w twoich prowincjach produkujących zboża.
  • Misję Legacy of Bubat można ukończyć na dwa bardzo różne sposoby. Pierwszy sposób wymaga, abyś był wystarczająco silny, aby zapewnić Majapahit niepodległość – wywołuje to wydarzenie, które opisuje królewskie wesele między Sundańczykami i członkami rodziny królewskiej Majapahitu i w przeciwieństwie do poprzedzającej zdrady, Sunda skorzysta z okazji, aby uczynić Majapahit swoim wasalem.
  • Kolejna misja Rule Java wymaga bezpośredniego posiadania całej Jawy i nagradza darmowym Administrative Policy do końca gry.
  • Misja Conquer Lampung nagradza Subjugation CB przeciwko każdemu państwu ze stolicą na Sumatrze.

Powyżej przedstawiono misje występujące tylko na Wyspach Korzennych Ternate i Tidore – otrzymają one również drzewo misji malajskich. Te narody mają potencjał, aby stać się bardzo bogate dzięki monopolowi w handlu goździkami, nowym Trade Good, omówionym w poprzednim dzienniku.

Wyróżnione misje dla Tidore i Ternate:
  • Misje zaczynają się od zlecenia tobie usunięcia rywali zajmującymi się handlem przyprawami. Gdy to zrobisz, nastąpi wydarzenie z wyborem lokalizacji dla twojej pierwszej kolonii. Naturalnie będzie to świetną okazją na zwiększenie produkcji. Następne misje w lewej gałęzi drzewka wymagają ukończenia zakładania danych prowincji kolonialnych i nagradzają kolejnymi.
  • Ukończenie tej gałęzi misji zapewnia +1 Colonist i -50% Native Uprising Chance do końca gry.
  • Misja Export Cloves wymaga posiadania największego Trade Power w Node Moluków, a także zbudowania floty do maksymalnego Naval Force Limit. Przyznaje stałe Claimy na Sulawesi, które przydadzą się w misji Conquer Sulawesi.

Ostatni zestaw misji: Bali! Jeszcze raz, Bali także otrzymuje malajskie drzewko misji.
  • Bali zaczyna grę jako Tributary State Majapahitu i jego pierwszą misją jest zakończenie tej relacji w taki sposób, aby nie zakończyła się rozejmem z Majapahitem. Za jej ukończenie dostaniesz prowincję kolonialną na sąsiedniej wyspie Lombok. Zasiedlenie tej prowincji, pozwala również ukończyć misję Expand Eastwards, która nagrodzi dodatkowo kolonią na Sumbawie i da +25 Global Settler Increase do końca gry.
  • Misja Majapahit Refugees wymaga, aby Majapahit nie istniał, albo był czyimś poddanym. Zapewni to ogromną zniżkę -80% Advisor Cost na następne 20 lat, odźwierciedlającą ucieczkę wielu byłych arystokracji do Bali. Przyznaje także stały Claim na wschodnią Jawę.

Ostatnia nowość na dziś: National Ideas dla formowalnych nacji Syjamu i Malajów.

MSA_ideas = {
    start = {
        global_trade_power = 0.15
        land_morale = 0.1
    }
    bonus = {
        ship_durability = 0.1
    }
    trigger = {
        tag = MSA
    }
    free = yes
    settle_the_islands = { # same as malay ideas
        global_colonial_growth = 20
    }
    msa_advanced_galley_warfare = {
        galley_power = 0.25
    }
    msa_expert_haggling = {
        trade_efficiency = 0.15
    }
    msa_chart_the_seas = {
        own_coast_naval_combat_bonus = 1
        naval_morale = 0.15
    }
    msa_in_every_port = {
        merchants = 1
        ship_power_propagation = 0.2
    }
    msa_sea_nomads_steering = {
        trade_steering = 0.25
    }
    msa_spice_kings = {
        global_trade_goods_size_modifier = 0.1
    }
}
SIA_ideas = {
    start = {
        land_morale = 0.1
        global_manpower_modifier = 0.3
    }
    bonus = {
        discipline = 0.05
    }
    trigger = {
        tag = SIA
    }
    free = yes
    sia_royal_poets = {
        prestige = 1
        idea_cost = -0.1
    }
    sia_advanced_elephant_warfare = {
        cavalry_power = 0.15
        cavalry_fire = 1
    }
    sia_experienced_ambassadors = {
        diplomatic_reputation = 2
    }
    sia_encourage_immigration = {
        development_cost = -0.1
    }
    sia_integrating_the_realm = {
        diplomatic_annexation_cost = -0.2
    }
    sia_education_reform = {
        technology_cost = -0.1
    }
    sia_royal_absolutism = {
        yearly_absolutism = 1
        legitimacy = 1
    }
}

I to już koniec! Wpis ten zamyka ośmioczęściową serię dzienników twórców dotyczącą Azji Południowo-Wschodniej. Jest kilka rzeczy, które opracowałem w trakcie tego cyklu i nie zostały przedstawione we wpisach, więc istnieje możliwość, że będą jeszcze dodatkowe rzeczy w nadchodzącej aktualizacji. Dlatego nie traktujcie dzienników twórców jako wyczerpującej wiedzy na temat SEA. Ta aktualizacja to coś, co chciałem zrobić od kilku lat i jestem niezmiernie szczęśliwy, że będę mógł zobaczyć jak zrealizowałem swoją wizję przed końcem czasu pracy nad EU4. Mam nadzieję, że miło się czytało. Dziękuję i do zobaczenia!

Źródło: EU4 Dev Team