EU4 - Dziennik Twórców - 25 sierpnia 2020

Dzień dobry! Głównym tematem dzisiejszego Dziennika Twórców będzie Pegu, ale także rzucimy okiem na pozostałe narody kontynentalnej części Azji Południowo-Wschodniej: Lan Na, Sukhothai, Szan, ludy Birmańskie i plemiona górskie.

neondt (Content Designer)


Przywrócenie hegemonii Monów w aktualizacji SEA

Pegu jest ostatnim niepodległym królestwem Monów na początku rozgrywki i oprócz krótkiego okresu odbudowy w 1700 r., ten stan się nie zmienił. Monowie i ich kultura były niegdyś dominującą siłą w dzisiejszej Birmie i Tajlandii, lecz tajlandzkie migracje i tworzenie kolejnych królestw takich jak Sukhothai, Lan Na, Ajutthaja i królestw Birmańskich – Pagan i Ava, zmusiły Monów do wycofania się do dzisiejszej Dolnej Birmy. W 1444 r. Pegu rządził Binnya Ran. On i jego następcy (łącznie ze słynną królową Shin Sawbu) tworzyli złotą erę pokoju i dobrobytu.

Binnya Ran i jego dziedzic Binnya Waru będą mieli znacznie zwiększone Monarch Points. Teraz będzie to odpowiednio 3/5/4 i 4/2/3, co sprawi, że Pegu będzie silniejszym zawodnikiem na początku gry.

Niektóre misje Pegu:
  • Misja Rebuild Saghuin wymaga 20 Developmentu w Pegu i Martaban. Po jej ukończeniu możesz ulepszyć Center of Trade w Pegu a Martaban zostanie przemianowany na Sahuin i dostanie stały bonus do własnego Development Cost.
  • Dalsze misje tej gałęzi skupiają się na dominacji handlu w Trade Node Birmy i Malakki, zwiększając również Navy Tradition i Mercantilism.
  • Resist the Burmans wymaga terenów lub wasali Taungu i Prome oraz większej armii niż Ava. Po ukończeniu dostaniesz stałe Claimy na Avę i Subjugation CB przeciwko Lan Na.
  • Misja Restore Hariphunchai polega na użyciu swojego CB przeciwko Lan Na. Musisz posiadać albo mieć poddanego, który kontroluje cały rejon Chiang Mai. Jeżeli ukończysz tę misję przez wasalizację Lan Na, ich Primary Culture zmieni się na Monów i zostanie przemianowany na Hariphunchai, starożytne królestwo Mon zlokalizowane w dzisiejszym Lamphun. Dostaniesz również Subjugation CB przeciwko Ajutthai.
  • Podobnie do powyższej misji, Reconquer Dvaravati każe ci podbić lub zwasalizować Ajutthai. Jeżeli ukończysz ją przez wasalizację, ich Primary Culture zmieni się na Monów i będą nazywać się Dvaravati, starożytną cywilizację, która mówiła w języku Mon. Dostaniesz także stały bonus -25% Culture Conversion Cost, który pomoże ci z kolejną misją w gałęzi.
  • Misja Mon Resettlement polega na rozpowszechnieniu kultury Monów na co najmniej 30 swoich prowincji, przywracając hegemonię kulturową Monów w regionie. Zostaniesz nagrodzony 50 Prestige i -10% Technology Cost na kolejne 50 lat.
  • Drzewko misji ma różnorakie wymagania i efekty, o których nie mogę jeszcze napisać, ponieważ obejmują nieujawnione dotychczas mechaniki, które mogą, ale nie muszą trafić do gry.
  • Ukończenie finałowej misji – The Golden Land, daje możliwość przyjęcia reformy Chakravarti, omówionej w poprzednich wpisach, a także zmiany Government Rank na Empire i dodaniu po 100 Monarch Power każdego typu. Państwo zostanie także nazwane Ramannadesa, co oznacza przejście z systemu Mandali na państwo narodowe.

Oprócz drzewka misji, Pegu otrzymuje również kilka nowych wydarzeń, o których opowiem:

Skoro mówimy o Pegu, osiągnięcie Sailor Mon powinno być teraz trochę łatwiejsze: Dodałem nowy Tier 3 Government Reform o nazwie Corvée System dla wszystkich krajów należących do tajlandzkich, birmańskich lub kambodżańskich grup kulturowych. Ta reforma dodaje +10% National Manpower i -10% Construction Cost, a także modyfikuje Docks i Barracks, dodając natychmiast po 200 Sailors i 1000 Manpower.

Także w pewien sposób to też jest powiązane z Pegu:

Oświadczyłem wcześniej, że zamierzam zmienić Trade Routes dla Node’a Syjamu, i oto są. Zarówno Kanton, jak i Birma wpadają teraz do Syjamu, podczas gdy Node Birmy jest potężniejszy dzięki dodaniu Dolnej Birmy. Pegu będzie teraz łatwiej zdominować Birmańskie Trade Nodes, podczas gdy gracze w Syjamskim Node w końcu mogą skierować handel z Chin i Birmy do własnego Node’a.

Teraz pora na Lan Na:

W aktualizacji SEA Lan Na otrzyma małe drzewko misji skupione na sformowaniu Syjamu, które będzie wymagać w posiadaniu Chiang Mai, Sukhothai i Ajutthai.

Misja A Million Rice Fields odblokowuje Estate Privilege – Advanced Irrigation. Podobnie jak Khmerom, daje -10% Development Cost dla prowincji produkujących zboże. Misja Protect the Shrine odnosi się do mniejszego, ale fajnego w mojej opinii wydarzenia The Emerald Buddha:

Emerald Buddha działa jako stały Province Modifier, początkowo obecny w stolicy Lan Na lub Chaing Mai. Ten modyfikator daje +0.1 Monthly Karma i możliwą decyzję o rozpropagowywaniu miejsca kultu i odwróceniu efektu, który zamiast tego będzie dawał -0.1 Monthly Karma. Możesz zamieniać ten bonus nieskończoną ilość razy, o ile będzie cię na to stać. W historii Emerald Buddha zmieniał właściciela kilka razy. Raz posiadał go Lan Xang, ale ostatecznie trafił do Ajutthai. W EU4 każdy kraj ze wschodniej grupy religijnej może przejąć relikt Emerald Buddha dla siebie, przez zajęcie prowincji, w której występuje. Utrata kontroli nad reliktem zabierze ci -20 Prestige i -10 Legitimacy, więc powinieneś pilnie jej bronić. Daje to buddyjskim graczom nowy sposób kontrolowania swojej karmy i zachęca do rywalizacji o kontrolę nad Buddą.

Dalej, Sukhothai:

Sukhothai otrzymuje skromny zestaw misji i podobnie do misji Lan Na, skupione są na pozyskiwaniu prowincji wymaganych do stworzenia Syjamu (a tym samym do znacznie większego drzewa misji). Ale to nie wszystko dla Sukhothai:

W 1444 roku władcą Sukhothai jest Trailok, książę Ajutthai mianowany gubernatorem niepodległego niegdyś królestwa. Trailok zostanie z czasem królem Ajutthai i teraz w EU4 będzie wydarzenie z tym związane. Kiedy Ajutthaja otrzyma Trailoka jako swojego władcę, nastąpi odpowiednie wydarzenie i Ajutthaja po prostu odziedziczy Sukhothai. Jeśli jednak gramy Sukohthai, wydarzenie będzie wyglądało zupełnie inaczej. Gracz może uczynić Ajutthai swoim wasalem, odseparować się od nich lub (najlepsza opcja) uczynić ich wasalem i zyskać kontrolę nad zachodnią częścią ich terytorium.

Spójrzmy teraz na Szan:

Kolega obok nazwał tkliwie misje Szan “mission stick”. Chociaż są to tylko 2 misje, posiadają one moc i pozwalają na ekspansję w wyjątkowy sposób. Pierwsza misja wymaga, żeby wszystkie kraje z kulturą Szan jako Primary Culture były twoim sojusznikiem lub poddanym. W dodatku muszą one posiadać łącznie 15 prowincji, a także musisz mieć większą armię od nich wszystkich razem wziętych. Kiedy spełnisz te wymagania, natychmiast zjednoczysz wszystkie te stany i zyskasz stałe Claimy na prowincje z kulturą Szan, których jeszcze nie posiadasz. Dzięki temu utworzy się zjednoczona Konfederacja Stanów Szan i otrzymasz Subjugation CB przeciwko Avie. Kierować nią będzie Mong Yang, która pokonała Avę w 1527 roku. Misja Shan Domination wymaga podporządkowania lub podbicia Avy i nagradza stałym Claimem na całą Birmę. Dodatkowo, jeśli Ava jest twoim wasalem w momencie ukończenia misji, zmieni swoje Primary Culture na Szan i ich władca zostanie zastąpiony przez księcia z twojej dynastii. Szan może utworzyć Syjam, aby uzyskać dostęp do większego drzewka misji.

Drzewo misji Taungu zostało nieco przerobione, dzięki czemu jest teraz dostępne dla Avy i Prome, a także dla samego Taungu. To drzewo jest ograniczone do posiadaczy DLC Dharma.

Misja Chakravarti dostała kilka dodatkowych nagród. Teraz daje ci możliwość uchwalenia nowego Government Reform – Chakravarti, omówionego w poprzednich wpisach, a także na kosmetyczną zmianę nazwy narodu na Birmę.

W porządku, ostatnia rzecz na dziś. Mam nadzieję, że jesteś gotowy na ekstremalne wyzwanie:

Górskie plemiona Rhade, Jarai i Koho zaczynają z formą rządu Stateless Society. Daje im to ogromną 99% karę do Governing Capacity, sprawiając, że ekspansja jest praktycznie niemożliwa. Co gorsza, wszystkie te plemiona mają wiarę Animist i Feudalism nie jest obecny, a także nie są Trubutaries Dynastii Ming. Ich jedyną zaletą są wysokie morale i dobrze obwarowana stolica. Możesz nimi zagrać, jeżeli niczego się nie boisz i kochasz ból. Stateless Societies zawsze przekształca się w Peasant Republic.

To wszystko na dziś! W następnym tygodniu będzie prawdopodobnie ostatni Dziennik Twórców poświęcony Azji Południowo-Wschodniej, więc postaram się zawrzeć jak najwięcej treści, których jeszcze nie omówiłem. Będzie na pewno o Lan Xang, a także o morskich narodach SEA takich jak Sunda i Ternate. Do tego czasu miłego tygodnia!

1 EU4 Dev Team