EU4 - Dziennik Twórców - 14 lipca 2020

Siema! W ostatnim tygodniu ujawniłem, że celem następnej aktualizacji będzie Azja Południowo-Wschodnia i pokazałem świeżą część kontynentalną tego regionu. Przechodząc dalej, dzisiaj przyjrzymy się morskiej SEA.

neondt (Content Designer)

Morska część będzie w pewien sposób mocniej zmodyfikowana od kontynentu, gdzie priorytetem było dodanie detali i głębi dla znaczenia taktycznego. Dla morskiego regionu chcę wprowadzić bardzo zróżnicowaną i o wiele bardziej angażującą kampanię, odzwierciedlając kwitnący i rozmaity świat malajski, który przecież historycznie istniał.

Pierwszą ważną rzeczą jest to, że wszystkie otaczające strefy morskie zostały przekształcone w morza śródlądowe. Oznacza to, że galery będą otrzymywać bonusy bojowe w tych regionach. Bitwy morskie były bardzo ważne w malajskim świecie i ich floty zwykle składały się z mniejszych statków, podobnych do tych w wojnach śródziemnomorskich.

Rzućmy okiem na mapę:

Widać na niej Półwysep Malajski i wyspę Sumatra. Pattani i Kedah nie będą już OPM; Pattani dostaną lądową prowincję Gerik, która według historyków mogła być początkiem ich królestwa, podczas gdy Kedah otrzymają Penang, który z biegiem czasu stanie się punktem konfliktu pomiędzy Sułtanatem a Brytyjską Kompanią Wschodnioindyjską.

Malakka pozostanie dominującą potęgą na półwyspie, ale nie będzie kontrolować już wschodniej części. Sułtanat Kelantan i Królestwo Pahang będą teraz niepodległe. Pehang będzie ostatnim niemuzułmańskim państwem na półwyspie i historycznie zostanie podbity przez Malakkę w 1454 r. i stanie się ich wasalem. Na niepewnym tronie Pehangu, jako ostatni maharadża zasiądzie Dewa Sura. Kelantan to kolejne miasto-państwo, które ostatecznie upadnie przez Malakkę i w 1444 r. będzie dzielił władze z sumatańskim narodem Jambi. Malakka dostanie prowincję Singapura — współczesny Singapur. Singapura to zalążek Sułtanatu Malakki, a według legendy także pochodzenie wielu innych dynastii malajskich.

Sporo zmian zaszło na Sumatrze. Oprócz wielu dodatkowych narodów i prowincji środkowa część wyspy będzie teraz niedostępna. Podkreśli to znaczenie marynarki w regionie i pokaże, jak trudno było poruszać się na tym wrogim terenie.

Istnieje kilka przesłanek co do pochodzenia Sułtanatu Aceh, położonego na północnym krańcu Sumatry. Powszechnie uważa się, że powstał pod koniec XV wieku, poprzedzony królestwem Lamuri, o którym niewiele wiemy. Zdecydowałem się na nieco ahistoryczną drogę i zaprezentuję Aceh jako sułtanat w 1444 roku. Aceh więc jest jednym z historycznych “wygranych” w regionie; Sułtan Iskandar Muda rozpoczął udaną kampanię w XVII wieku, która zaowocowała podbiciem znacznej części Sumatry i Półwyspu Malajskiego, ale już wcześniej Aceh był dominującą potęgą na północnej i zachodniej Sumatrze. Aceh jest również określany jako „Przedsionek Mekki” ze względu na jego znaczenie w rozprzestrzenianiu się islamu na morską Azję Południowo-Wschodnią.

Zachodnią Sumatrą rządzą hinduskie i buddyjskie narody Barus, Pagaruyung i Indrapura. Za to wschodnia Sumatra jest znacznie bardziej zislamizowana — Sułtanat Deli, Siak i Jambi przyjęli wiarę sunnicką i zostawili Palembang jako ostatnie państwo hinduskie po tej stronie wyspy. Jeśli chodzi o Palembang, pozostaje on pod rządami chińskich elit po wydaleniu piratów przez Zheng He, ale gracze, którzy posiadają DLC Golden Century, nadal mają możliwość przywrócenia piratów do władzy. Palembang otrzyma dodatkową prowincję na południowym krańcu wyspy; obszar znany dziś jako Lampung wyprodukował ogromną ilość pieprzu i dlatego ta prowincja otrzyma ten zasób i znaczący modyfikator do produkcji.

Dalej do Jawy! Znane królestwa Majapahitu (Mahajapit, Majahapit, Mapajahit, Mahapajit, Mapajahit, Majahapit?) i Sundy otrzymały całkiem sporo dodatkowych prowincji — ponieważ Jawa jest bardzo zaludnionym miejscem zarówno historycznie, jak i dziś. Sunda jest teraz domem Sundajczyków — nowej kultury w grupie kultur malajskich. Dwa nowe narody pojawiają się na mapie w 1444 roku: Blambangan i Bali. Oba są reprezentowane jako Tributary States Majapahitu. Majapahit jest upadającym narodem. Imperium, które niegdyś rozciągało się na całe morskie SEA, teraz walczy o utrzymanie swojego pozostałego terytorium jawajskiego. Porozmawiamy więcej o upadku (i potencjalnym odrodzeniu) Majapahit w późniejszym dzienniku twórców.

Powyżej mamy Borneo (po lewej), Sulawesi (w środku) i Moluccas (po prawej). Leżą tam bardziej odległe, ale godne uwagi narody, które jeszcze nie przyjęły islamu, wyznając hinduizm i animistycyzm. Hinduskie królestwa Borneo to Sambas, Berau, Kutai i Banjar. Animistyczne królestwa Sulawesi to Makassar, Bone, Luwu i Buton. W naszym okresie przybrzeżne Borneo zostało zdominowane przez imperium Brunei, co znajdzie odzwierciedlenie w drzewie misji Brunei. Wnętrze Borneo pozostaje niedostępne. Nawet dzisiaj niezwykle trudno jest tam się poruszać, chyba że przez rdzenną ludność plemienną i żaden naród w naszych czasach nie próbował wtargnąć do jej wnętrza, mając pełną świadomość nieopłacalności sprawowania tam rządów.

Ternate i Tidore są jedynymi narodami na zgrabnie nazwanych Spice Islands (Wyspach Korzennych). Tidore i Ternate dzielą małe drzewko misji, które pozwala im skolonizować otaczające wyspy. W 1444 r. mają monopol na nowe dobro handlowe: goździki. Goździki początkowo są tylko na samych Tidore i Ternate, ale mają bardzo duże szanse na odkrycie w skolonizowanych prowincjach na okolicznych wyspach. Z ceną podstawową ustawioną na 8, province effect +20% do local trade power i bonusem handlu +5% trade efficiency, goździki będą zdecydowanie najbardziej pożądanym towerem przed masową eksploatacją węgla. Przedstawione wartości oczywiście nie muszą być ostateczne.

Możliwy do utworzenia naród Malajów przeszedł kilka zmian. Po pierwsze, wymagania zmieniły się na posiadanie co najmniej 40 prowincji w regionach Malajów lub Indonezji, a także kilku konkretnych prowincji w zależności od wyznania. Gdy utworzysz Malaje, natychmiast otrzymasz wydarzenie, które daje Ci możliwość nazwania nowego narodu. Zawsze jest możliwość nazwania się Malaje lub Nusantara (geograficzny termin malajski dla całego regionu). Jeśli rządzi dynastia Srivijaya (Malakka zaczyna od niej w 1444 roku) możesz dodatkowo wybrać Srivijaya, a jeśli utworzysz naród jako Majapahit, możesz nazwać się Imperium Majapahit. Działa to na tej samej zasadzie co wprowadzony w 1.30 system nazewnictwa dla Kingdom of God.

To wszystko na ten tydzień! Jeszcze nie zdecydowałem, co będzie tematem na następny dziennik twórców — najpewniej skupimy się na większych narodach SEA. Jeżeli jest jakiś naród Azji Południowo-Wschodniej, o który chcielibyście się zapytać lub omówić w następnym tygodniu, dajcie znać w komentarzu, a rozważę to. Do tego czasu, życzę wam dobrego tygodnia!

1 EU4 Dev Team